Samarbejde kan få din hjemmeside højere op på Google

Bloggen, Dine penge, Teknologi

Som etableret virksomhed har du sikkert en række samarbejdspartnere, som kunne være potentielle muligheder for at linkbuilde. Der er måske rigtig mange af dem, og det kan derfor give mening først at filtrere i dem. Hvilke vil give mening at bygge links til og få indgående fra. Start derfor med en vurdering af, hvem du vil have til at linke til din hjemmeside eller webshop – eller for den sags skyld en blog.

Men for at dine samarbejdspartnere skal kunne se værdien i at linke til din side, skal du have en klar idé formuleret, som du kan præsentere for dem. Du skal forklare dem, at det er en ”win-win” procedure, som kan gavne jer begge, da Google vil belønne jer med en højere placering og dermed større synlighed. Men hvis din samarbejdspartner ikke kræver, at du linker tilbage til deres site, er der faktisk ti gange så meget værdi i det for dig. Derfor skal din ”pitch” have en backupplan, hvis de kræver tilbagebetaling.

Referencer giver pote

Lige som mange andre benytter dig og din virksomhed sig af nogle tjenester på nettet, som I betaler for at benytte. Det kan være alt fra regnskabsprogrammer til lagerstyring mv. På de tjenester, som du bruger, sidder der ofte nogle folk bag, som gerne vil have nogle positive kundeudtalelser – referencer. Derfor kan du med god grund tilbyde dem en udtalelse fra dig, hvis det kommer på deres side med navns nævnelse og link til din side. Og vupti! Så har du lavet linkbuilding. Og er der noget, der sælger for dem, så er det jo positive referencer. Hvis du skal vælge mellem to hoteller, der ser cirka ens ud, men det ene har positive referencer og det andet ingen har. Hvilket hotel vælger du så? Derfor kan du med fordel bygge links på den måde, og det er linkbuilding, der giver rigtig god værdi for dig, da du ikke linker tilbage. Altså ti gange så meget linkjuice til din egen side.

Ambassadør

linkbuildingEt godt eksempel findes især hos webshops, der linker til hinanden. Her gælder det klart om at få referencer samt skabe sig en troværdig online eksistens. Derfor skal ens webshop tage sig godt ud, og den skal gerne rangere højt i søgemaskineresultaterne. Der er nemlig en gylden mulighed for linkbuilding, der her kan udnyttes til fulde. Lad os sige, at du har en webshop, som sælger cykler. Du køber dine cykler fra producenterne, som på den måde bliver din leverandør. Og ikke mindst nu din ambassadør. For de fleste producenter henviser på deres hjemmeside til, hvor deres mærker bliver solgt. I dette tilfælde i din webshop. Det gælder navnlig firmaer, som udelukkende sælger B2B. Her er det åbenlyst, at den producent, som du køber dine cykler af, linker til din webshop, som forbrugerne kan se, hvor cyklen kan købes. Her får du et relevant link, som er forbundet med det, du sælger, og det giver SEO-point! Og er det tilmed et stort brand, som de fleste mennesker/forbruger kan genkende, så kommer linket fra et stærkt og letgenkendeligt domæne, som igen giver dig flere point.

Leave a Reply