Værn om din nattesøvn

Søvn er en naturlig tilstand med sænket bevidsthedsniveau, men med mulighed for fuldstændig vækning i løbet af senkunder til minutter. Søvn kendes fra hvirveldyr, men optræder i mange forskellige former. Søvn har mange forskellige fremtrædelsesformer hos forskellige arter og er ikke til at definere på enkel vis. En ting er dog sikkert, og det er, at søvnen er vanvittig vigtig for en god dag og et sundt liv. Vi vil i denne artikel snakke lidt om søvn og prøve at forklare nogen af begreberne bag fænomenet.

Søvnfaser og -længde

søvnNormalsøvnen er karakteriseret ved ophobning af den dybe søvn først på natten. REM-søvnperioderne forekommer regelmæssigt, men bliver længere i løbet a natten. En yngre person sover gennemsnitligt 8 timer i døgnet, heraf er 2 timer dyb søvn, 2 timer REM-søvn og de sidste 4 timer er overfladisk søvn. Gennem livet sker der en stor udvikling i både søvnfaserne såvel som søvnlængderne. Et nyfødt barn sover fx 16 timer i døgnet, hvoraf halvdelen er REM-søvn. Derudover veksler søvn- og vågenperioderne mellem hele døgnet og først i 1-års-alderen samles nattesøvnen. Middagssøvnen optræder dog stadig indtil førskolealderen, voksne er dog også mere søvnige om eftermiddagen. Gennem ens liv falder det antal timer man sover og den overfladiske søvn begynder at fylde mere og mere, mens dyb søvn og REM-søvn fylder mindre og mindre. For mænd forsvinder den dybe søvn næsten helt ved 60-års-alderen.

Søvns funktion

Man kender ikke med sikkerhed til søvnens funktion, man ved dog, at søvnbehovet vokser svarende til den tid man har været vågen. Dette gælder især den dybe søvn. Ved flere døgns søvnmangel kan man næsten ikke holde sig vågen, dette er altså et udtryk for selvregulering, hvor kroppen nærmest tvinger dig til at sove. Ligesom den dybe søvn, reguleres REM-søvnen også fra nat til nat, og man opfatter især den dybe søvn og drømmesøvnen som værende vigtige. Ved mangel på dyb søvn oplever man især fysiske eller kropslige symptomer, dette kunne blandt andet være træthed. Derudover hænger væksthormonsudskillelsen tæt sammen med den dybe søvn. REM-søvnen antages derimod at have en særlig påvirkning på analyse og lagring i hukommelsen af dagens mange indtryk. Det er altså vigtigt man får nok søvn.

En god nats søvn – og fysisk aktivitet

På trods af, at vi endnu ikke 100 % har fastlægt hvad søvnens egentlig er, kan det ikke komme bag på mange, at den er vigtig. Det er også derfor, at du aldrig må spare på din seng, som jo er selve grundlaget for en god nats søvn.

Udover at en god seng kan sikre dig en behagelig søvn, kan fysisk aktivitet også være med til at gøre din krop træt. Her er især fysioterapi en genial måde at få brændt noget energi af. På nettet kan du finde flere hjemmesider, som sælger fysioterapiudstyr både til erhverv og privat – og du kan af denne vej lave alle de fysiske øvelser i dit eget hjem, så du er klar til at gå på hovedet i seng og nyde de mange timer under dynen.

Leave a Reply